Sävar IK är Årets idrottsförening i Västerbotten 2019!
Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Sävar Idrottsklubb
Idrott till glädje för alla

Hej alla ledare i Sävar IK - tack för er värdefulla insats!
2020-02-17 10:53

  

Sävar IK vill ge våra barn en trygg tillvaro – det viktigaste är att vi har kloka ledare med bra värdegrund men vi inför även begränsat registerutdrag, (enligt Riksidrottsförbundets beslutade riktlinjer).


Från 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar inom RF kontrollera begränsat registerutdrag (Polisens belastningsregister) för ledare som har kontinuerlig kontakt med barn. Kontrollen av utdragen är en förebyggande åtgärd som tillsammans med andra insatser ökar tryggheten i arbetet med barn- och ungdomsidrotten.


Vad är ett begränsat registerutdrag och vad kan det visa?

Utdraget visar endast grova brott; mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån.


Hur går det till?

Följ instruktionerna på polisens hemsida. Här nedan beskriver vi lite förenklat hur det går till.

  1. Klicka på länken belastningsregistret polisens hemsida för registerutdrag och fyll i blanketten.

  2. Skriv ut och skriv under ansökan.

  3. Skicka in din ansökan via e-post (inscannad) eller via post.

  4. Ta med eller lämna utdraget till kansliet, som noterar att du har visat upp ditt registerutdrag. 

  5. Om du lämnar det personligen så lämnar vi tillbaka utdraget. Vill du lämna det i kansliets brevlåda (en ny svart postlåda vid klubbstugans entré för intern post) så förstörs utdraget omgående efter kontrollen.

Vem ska lämna in registerutdrag?

Alla i föreningen med en ledarfunktion från 15 år (tränare, hjälptränare, lagledare) som är i direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar under 18 år. Med ledare avses här även vuxna som finns i barnens boende vid cuper och läger.


När ska det göras?

  • Senast 15 april 2020 – Alla tillhörande fotbollssektionen.

  • Senast 15 september 2020 – Alla tillhörande innebandy/handboll/gymnastiksektionen.

  • Vart tredje år ska ett nytt registerutdrag uppvisas av alla ledare på uppmaning av föreningen.

Om någon inte vill visa upp registerutdrag?

Då får vi tillsammans ta en dialog om varför du eller berörd ledare inte vill det. Men grundprincipen är att alla med en ledarfunktion ska uppvisa ett registerutdrag och att inga undantag görs.


Om jag uppvisar ett registerutdrag som inte är tomt?
Med barnens bästa i främsta rummet görs en individuell bedömning om fortsatt lämplighet att vara ledare i föreningen. Beslut tas av föreningen utsedda personer. 


Frågor besvaras av föreningens

Respektive sektionsordförande

Barn- och ungdomsansvarige Maria Bergkvist, maria.bergkvist@savarik.se








Nyhetsarkiv
Nytt nummer SävarNytt2020-06-24 08:18
Allsångsfest2020-05-26 08:22
Föreningsdagar2020-03-22 12:00
Corona och Sävar IK2020-03-12 22:02
 
Våra samarbetspartners
Senaste sävarnytt